Rower stacjonarny

Rower stacjonarny jest sprzętem do ćwiczeń z dość długą historią dostępności na rynku. Okazuje się, że mimo dostępu do najnowocześniejszych urządzeń do ćwiczeń,  rower stacjonarny cały czas cieszy się sporym zainteresowaniem i uznaniem. Rower stacjonarny do domu stanowi przystępną alternatywę dla siłowni i okazję do utrzymania kondycji i zrzucenia zbędnych kilogramów w domowym zaciszu. Ponieważ w sklepach dostępnych jest wiele marek i typów rowerów stacjonarnych, wybór jednego z nich nie jest tak prosty, jak można by oczekiwać. Szeroka oferta rowerów stacjonarnych może sprawić, że niezdecydowana osoba, bez określonych preferencji, może poczuć się przytłoczona. Jaki rower stacjonarny wybrać?

Rower stacjonarny do 500 zł – tańsza wersja

Dobry rower stacjonarny do użytku domowego można kupić już za około 500 złotych. Warto jednak pamiętać, że tańsze wersje mają zazwyczaj podstawowe funkcje, takie jak konfigurowalny opór i jedynie kilka programów ćwiczeń. Wybierając rower stacjonarny dla seniora, któremu zależy jedynie na zapewnieniu sobie codziennej dawki zdrowego ruchu, postawienie na najprostszą wersję może okazać się strzałem w dziesiątkę. Jeśli jednak oczekuje się więcej i stawia się na nowoczesność, warto przeznaczyć na ten cel nieco więcej środków. Rowery treningowe średniej klasy są zazwyczaj solidniej zbudowane i generują mniej hałasu. W przypadku mieszkania o niewielkich rozmiarach, ilość decybeli wytwarzanych w trakcie jazdy na stacjonarnym rowerze ma duże znaczenie. Jeśli chodzi o rowery najwyższej klasy, są one wyposażone w jeszcze bardziej zaawansowane funkcje. Mogą mieć zaprogramowane określone programy treningowe i zapisywać szczegółowe efekty treningu przy jednoczesnej analizie stanu zdrowia.

Jak wybrać najlepszy rower stacjonarny?

Przed zakupem roweru stacjonarnego warto zastanowić się jakie ma się co do niego oczekiwania i jakie cele treningowe stawia się własnej osobie. Częstotliwość korzystania to jeden z istotnych elementów, które mogą pomóc w wyborze. Wiele osób przecenia swoje możliwości, zarówno pod kątem zaangażowania jak i realnych sił. Nierzadko zdarza się, że po powrocie z pracy do domu, pierwszą rzeczą o jakiej marzą jest odpoczynek a nie ćwiczenia na rowerze. Dlatego na sam początek przygody z tym urządzeniem, warto zainwestować w rower ze średniej  półki. Rower stacjonarny składany będzie idealną opcją dla osób, które nie mogą sobie pozwolić na przeznaczenie dużej ilości miejsca na postawienie roweru. Opcja składana pozwala wyciągnąć go na czas treningu i szybko schować np. pod łóżko, po jego zakończeniu. Po dokonaniu szczerych i realistycznych oszacowań dotyczących użytkowania roweru stacjonarnego, łatwiej jest wybrać ten, który będzie odpowiadał prawdziwym celom treningowym.

Dobry rower stacjonarny – najważniejsze funkcje rowerów z średniej półki

Bez względu na to, ile pieniędzy planuje się przeznaczyć na rower stacjonarny należy pamiętać, że każdy sprzęt do ćwiczeń musi mieć przynajmniej kilka podstawowych funkcji. W przypadku roweru stacjonarnego tym co się liczy najbardziej jest:

  • Możliwość ustawienia poziomu oporu
  • Regulowane siedzenie
  • Wygodne siodełko

To trzy najważniejsze cechy, bez których ciężko wyobrazić sobie pożyteczne korzystanie z tego urządzenia. Komfort musi być priorytetem, niezależnie od posiadanego budżetu. Pedały nie tylko muszą być wystarczająco szerokie, ale powinny również posiadać odpowiednią fakturę, gwarantującą stabilne trzymanie nogi na ich powierzchni. Wbudowany komputer z wyświetlaczem, który jest zazwyczaj obecny kiedy wybiera się rower stacjonarny do 1000 zł, musi także pokazywać podstawowe statystyki, takie jak:

  • szybkość
  • czas treningu
  • ilość spalonych kalorii

Niektóre droższe modele są wyposażone również w detektor tętna, nie jest on jednak niezastąpiony.  Jeśli dobry rower stacjonarny spełnia prawie wszystkie kryteria, pomiar tętna można zapewnić sobie innym urządzeniem takim jak np. smartband. Inną cechą, którą warto wziąć pod uwagę, jest uchwyt na butelkę z wodą – może nie wydawać się aż tak ważny, ale zdecydowanie pomaga podczas bardziej wyczerpujących treningów.

Akcesoria opcjonalne – rower stacjonarny do1500 zł

Najlepszy rower stacjonarny jest zazwyczaj kilkukrotnie droży od najprostszej, podstawowej wersji. Najnowocześniejsze modele mogą być wyposażone w wbudowane wentylatory, które oprócz zapewnienia oporu powietrza, pomagają się ochłodzić. Jeśli ciężko jest ćwiczyć bez słuchania ulubionych utworów, rower stacjonarny do 1500 zł może mieć wbudowany akustyczny system dźwiękowy, który umożliwia głośne odtwarzanie muzyki.

Najlepszy rower stacjonarny – waga i kompatybilność z masą ciała

Stabilność i dopasowanie pod kątem ciężaru masy ciała jest jednym z najważniejszych aspektów ćwiczeń. Ostatnią rzeczą, jakiej się oczekuje od treningów na rowerze stacjonarnym jest upadek lub kontuzja. Jeśli rower się chwieje może oznaczać to, że nie został poprawnie złożony lub jest po prostu nieodpowiedni. W przypadku decyzji o zakupie roweru online  warto pamiętać, że w razie stwierdzenia nieprawidłowości w funkcjonalności urządzenia można je bez problemu (i podawania przyczyny) zwrócić. Zasada jest prosta – im więcej waży rower stacjonarny, tym bardziej będzie stabilny. W przypadku ciężkich rowerów, producenci do zestawu dołączają również specjalne kółka, które umożliwiają przeniesienie roweru w inne miejsce, lub do innego pomieszczenia. Dokonując zakupu należy sprawdzić, czy waga użytkownika nie będzie przekraczała maksymalnej, dopuszczanej wagi wskazanej przed producenta określonego modelu.

Jaki rower stacjonarny wybrać? Dostępne rodzaje

Rower stacjonarny pionowy jest najbardziej popularnym i najczęściej wybieranym rodzajem domowego sprzętu do ćwiczeń. Pozycja podczas jazdy na rowerze pionowym jest najbardziej zbliżona do prawdziwej jazdy na rowerze. Jeśli celuje się w rowery stacjonarne do 500 zł, wybór tej wersji będzie najlepszym. Rower stacjonarny pionowy jest świetnym rozwiązaniem dla każdego, kto nie ćwiczy regularnie. Może spełniać rolę roweru do rehabilitacji i dla seniora. Jest również najlepszym rozwiązaniem, jeśli poszukuje się niewielkich rozmiarów sprzętu, który łatwo przestawić i złożyć. To doskonałe rozwiązanie na poprawę napięcia mięśniowego kończyn dolnych, oraz ogólnej poprawy kondycji.

Rower poziomy stacjonarny pozwala siedzieć w pozycji, która podtrzymuje plecy. Wybór między pionowym lub poziomym rowerem zwykle koncentruje się na komforcie ćwiczeń – siedzisko w rowerach poziomych przypominają raczej krzesło niż rowerowe siodełko. Osoby, którzy wracają do zdrowia po urazach kolan lub pleców, stawiając na rower poziomy, mogą zapewnić sobie całkowicie nowy komfort ćwiczeń. Nacisk na tę pozycję jazdy ma tendencję do większego skupienia pracy mięśni pośladków i dolnej części brzucha, niż  w przypadku roweru pionowego.

Rodzaje regulacji oporu w rowerach stacjonarnych

Rower stacjonarny mechaniczny należy do grupy najtańszych i zarazem najprostszych rozwiązań. Mechanizm jego działania jest niezwykle prosty. Regulacja oporu odbywa się przez ustawienie pokrętła lub specjalnej taśmy. Ten typ urządzenia nie wymaga podłączenia do zasilania. Dzięki temu wybór miejsca ćwiczeń nie jest ograniczony przewodami itp.

Rower stacjonarny magnetyczny zalicza się raczej do średniej i wyższej półki cenowej. Rower magnetyczny działa dzięki oporowi, który wytwarza pole magnetyczne. W użytku skutkuje to precyzyjnymi pomiarami treningów i możliwość idealne dopasowania ustawień pod własne preferencje. Rower magnetyczny jest również znacznie bardziej cichy od wersji mechanicznej.

Rower stacjonarny elektromagnetyczny to prawdziwa gratka dla fanów innowacji i technologii. Większość modeli elektromagnetycznych ma możliwość połączenia się ze swoim smartfonem dzięki specjalnej aplikacji. Pomaga to mieć dokładny wgląd we własne postępy i staranniej dopracowywać elementy domowe treningu. Opór reguluje się przez mikroprocesor, który ma bezpośredni wpływ na pracę silnika elektrycznego. Rowery elektromagnetyczne są bogato wyposażone w rozbudowane programy treningowe i funkcje pomiarowe. Taki rower stacjonarny to prawdziwy „mercedes” dla profesjonalistów.

Bezpieczeństwo budowy – istotny aspekt dla posiadaczy dzieci i zwierząt

Jeśli w domu, w którym ma znaleźć się rower stacjonarny znajdują się małe dzieci i zwierzęta, najbezpieczniejszą opcją wyboru będzie zakup roweru ze specjalną osłona napędu. Ważne jest aby mechanika roweru, czyli łańcuch i koło zamachowe, były szczelnie zakryte przed najmniejszymi domownikami.

Rower stacjonarny a efekty ćwiczeń

Regularna jazda na rowerze wzmocni mięśnie nóg. Podstawowymi mięśniami pracującymi podczas jazdy są mięśnie czworogłowe (przód ud), pośladków, ścięgna podkolanowe (tył ud), łydki (tył nogi poniżej kolana) i dolna część brzucha. Ćwicząc regularnie można nie tylko je wzmocnić, ale również odpowiednio rozbudować sylwetkę. Jazda na rowerze stacjonarnym to skuteczna i prosta forma ćwiczeń kardio. Trening kardio na stacjonarnym rowerze może pomóc nie tylko przygotować się do maratonu, ale poprawić jakość życia osób starszych, po urazach i kontuzjach. Rower stacjonarny do rehabilitacji  pomaga  z dnia na dzień lepiej radzić sobie z codziennością rekonwalescentów. Wzmacnia ich mięśnie i układ krążenia. Poprawa kondycji oznacza większe możliwości w zakresie codziennej, prostej aktywności, a co za tym idzie – poprawę zdrowia i samopoczucia. Zdrowy układ sercowo-naczyniowy zwiększa podaż tlenu do krwi i usprawnia dostarczanie energii do organizmu. Pomaga to zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru i może skutecznie obniżyć ciśnienie krwi. Regularna jazda na rowerze pomaga również w zapobieganiu ewentualnym kontuzjom mięśni i stawów. Odpowiednia konfiguracja roweru pozwala na zniesienie nacisku na kolana i kostki. To świetna alternatywa biegania, które powoduje znacznie większe obciążenie i sprawia, że nie każdy może podjąć się tego rodzaju aktywności. Najlepszy rower stacjonarny może jednak być czymś więcej niż domowym sprzętem do drobnej domowej aktywności. Dla zawodowców, posiadanie roweru stacjonarnego oznacza lepsze przygotowanie się do zawodów i możliwość szlifowania techniki jazdy – niezależnie od pogody!

Rower stacjonarny a odchudzanie

Jazda na rowerze to bardzo skuteczna forma ćwiczeń na odchudzanie. Liczba spalonych kalorii będzie jednak ostatecznie zależeć od wieku, płci i ilości i rodzaju ćwiczeń na rowerze. Można jednak założyć, że młody człowiek może spalić około 500 kalorii na 30 minut jazdy w określonym tempie. Po zakończeniu treningu,  ciało kontynuuje pracę nad naprawą mięśni używanych podczas treningu. Spala to kalorie nawet po zakończeniu ćwiczeń! Rower stacjonarny jest bardzo chętnie wybierany przez kobiety, którym zależy na wysmukleniu sylwetki, ale nie mają czasu i możliwości na regularne wizyty na siłowni.

Rower stacjonarny jest kompaktowy i nie zajmuje dużo miejsca. Pozwala maksymalnie wykorzystać czas. Podczas ćwiczeń, można oglądać telewizję, czytać gazetę lub książkę i słuchać muzyki. Patrząc perspektywicznie, wybór nawet najdroższego modelu roweru stacjonarnego jest tańszy niż roczny karnet open na dobrą siłownię, a do tego można korzystać z niego przez wiele lat.

Dodaj komentarz