Jaki sprzęt do ćwiczeń w domu wybrać?

Ćwiczenia w domu przeżyły swój renesans w okresie pandemii, kiedy sale fitness były zamknięte, a zalecana izolacja domowa sprawiła, że część osób w trosce o swoje zdrowie zaczęło ćwiczyć w domu. Niektórzy na tyle przyzwyczaili się do tej rutyny, że mimo zdjęcia restrykcji i ponownego otwarcia siłowni, woleli pozostać przy wygodnych ćwiczeniach w domu.

Aktualnie, wzrost kosztów paliwa i innych usług (w tym w sektorze fitness) sprzyja poszukiwaniu oszczędności, a ćwiczenia w domu pozwalają na ograniczenia kosztów dojazdów na siłownie i nie wymagają płacenia składek członkowskich. Z uwagi na tak wysoką popularyzację treningów we własnych czterech ścianach, warto wiedzieć jaki sprzęt do ćwiczeń w domu wybrać. Wiele akcesoriów pozwoli Ci na intensyfikację ćwiczeń – sprawi, że trening będzie bardziej wydajny i efektywny. Czy wiesz, jaki sprzęt do ćwiczeń w domu może Ci się przydać? Zachęcamy do zapoznania się z najpopularniejszymi wyborami!

Kettlebell

Ciężarki kettlebell są odważnikami, które mają kształt kuli zwieńczonej wygodnym uchwytem. To świetny sprzęt do ćwiczeń w domu dla kobiet i mężczyzn. Ciężarki kettlebell dostępne są w wielu opcjach wagowych. Nie zajmują dużo miejsca i co ważne – nie wymagają również dużo przestrzeni podczas wykonywania treningu z ich wykorzystaniem. Świetnie nadają się do ogólnorozwojowego treningu siłowego. Poprawiają wydolność, gibkość, siłę mięśni i trenują koordynację ruchową. Z ciężarkami kettlebell wykonasz efektywny trening kardio bez wychodzenia z domu. Z udziałem ciężarków kettlebell wzmocnisz mięśnie i spalisz tłuszcz.

Na rynku dostępne są obciążenia kettlebell w wielu wariantach kolorystycznych i wagowych. Bardzo ważne jest, aby wybrać model dopasowany do własnych możliwości fizycznych. Przy wyborze kieruj się jakością ciężarków – celuj w te z ergonomicznym, podgumowanym uchwytem, który poprawia stabilizację ciężarków kettlebell w dłoni i nie powoduje odcisków. Ćwiczenia z kettlebell wykonuje się seriami – w internecie znajdziesz wiele atrakcyjnych planów treningowych, które z powodzeniem od wzorujesz w domowym zaciszu.

Hantelki

Hantelki do ćwiczeń w domu są doskonałym sposobem na przeprowadzenie profesjonalnego treningu siłowego, nawet w “amatorskiej lokalizacji” – we własnym mieszkaniu. W sklepach z wyposażeniem sportowym znajdziesz wiele rodzajów hantli. Począwszy od hantelków kompozytowych bez wymiennych talerzy po profesjonalne sztangielki z możliwością elastycznego dodawania lub zmniejszania obciążenia. Do takich sztangielek dokupujesz talerze i zaciski motylkowe – możesz również od razu zainwestować w kompletny zestaw. Do najczęściej wybieranych hantli do domowego użytku zalicza się:

  • zestaw hantli z obciążeniem w wygodnej walizce
  • hantelki fitness – lżejsze, w modnych kolorach – idealne dla kobiet
  • hantle heksagonalne, których obciążenie ma kształt heksagonu (są sześciokątne)
  • sztangielki gumowane, które nie niszczą podłoża
  • niedrogie hantle kompozytowe
  • hantle chromowane

Hantle treningowe świetnie sprawdzą się podczas treningu w domu. Ćwiczenia z nimi są nieskomplikowane, a efekty widoczne. Jedną z dużych zalet treningu w domu z hantlami jest to, że można dopasować obciążenie do rodzaju ćwiczeń i własnych celów treningowych. Mniejsze obciążenie i większa liczba powtórzeń sprzyja utracie wagi, mniejsza liczba powtórzeń przy większym obciążeniu buduje masę mięśniową. Dobre hantle do ćwiczeń umożliwiają wykonanie treningu siłowego, wzmacniającego i fitness.

Gumy oporowe

Dobre gumy do ćwiczeń to fantastyczny sposób na efektywny trening w domu. Nie sposób nie wymienić ich zalet. Gumy treningowe są:

  • praktyczne – wykorzystujesz do ćwiczeń ciężar swojego ciała,
  • niedrogie – najlepszy zestaw gum oporowych nie kosztuje wiele,
  • łatwe do przechowywania – można je złożyć i przechowywać w szufladzie,
  • idealne dla amatora i zawodowca – wybierając opór gumy dopasowujesz ją do własnych celów treningowych i umiejętności,
  • trwałe – najlepsze gumy treningowe zachowają swoje właściwości przez długi czas, niezależnie od intensywności ich użytkowania.

Gumy treningowe umożliwiają wykonanie ćwiczeń na niemalże każdą partię ciała. Można wykorzystać je do treningu kardio, siłowego, ale również jako niezbędne akcesorium podczas rehabilitacji. Gumy do ćwiczeń najczęściej wykonane są z lateksu lub innego tworzywa o zbliżonych właściwościach fizycznych. Popularne są również taśmy oporowe wykonane z elastycznych materiałów.

Gumy oporowe świetnie nadają się podczas aktywacji mięśni przed docelowym treningiem, ale też do treningu głównego z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała. Szczególnie cenione są podczas ćwiczeń pośladków i ud. Jeśli zastanawiasz się jaki sprzęt do ćwiczeń w domu wybrać najlepiej — koniecznie zainwestuj w dobre gumy treningowe. Wykonasz z nimi trening całego ciała, bez inwestycji w inne akcesoria.

Skakanka do ćwiczeń

Popularna i niedoceniana. Skakanka treningowa jest doskonałym sposobem na zrobienie treningu kardio w domu. Ćwiczenia ze skakanką nie wymagają dużej powierzchni. Najlepsza skakanka do ćwiczeń będzie wykonana z linki z PCV i wygodnymi w trzymaniu rączkami. Możesz jednak zainwestować w nieco cięższą i szybszą skakankę z drewnianymi uchwytami i skórzanym sznurkiem. Pierwsza lżejsza wersja jest dedykowana osobom początkującym, druga jest częstym wyborem profesjonalistów. Skakanie na skakance zwiększa wydolność organizmu, pomaga zrzucić zbędne kilogramy i wzmacnia całe ciało. Przy wyborze najlepszej skakanki treningowej kieruj się nie tylko jej wykonaniem, ale przede wszystkim długością – musi być idealnie dopasowana do Twojego wzrostu.

  • Dla osób z 190 cm wzrostu – skakanka o długości 305 cm
  • Dla osób z 180 cm wzrostu – skakanka o długości 270 cm
  • Dla osób z 160 cm wzrostu – skakanka o długości 250 cm
  • Dla niższych – skakanka o długości 215 cm.

Piłka do ćwiczeń

Piłka do ćwiczeń jest jednym z bardziej uniwersalnych i działających terapeutycznie akcesoriów treningowych. Ale nie tylko! Poza masą ćwiczeń na kręgosłup z wykorzystaniem piłki do ćwiczeń możesz wykonać również trening siłowy. Piłka do ćwiczeń w połączeniu np. z unoszeniem hantli podnosi efektywność treningu i sprzyja zachowaniu prawidłowej postawy. Jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą popracować nad techniką wykonywania ćwiczeń w domu. Co więcej, z wykorzystaniem  dobrej piłki do ćwiczeń, możesz robić przysiady, brzuszki i wykonać trening na całe ciało (sprawdź, co to jest fitball).

Dobre piłki do ćwiczeń są trwałe i nie do zdarcia, niemniej zajmują trochę miejsca w domu. Dostępne są w wielu rozmiarach i wersjach kolorystycznych. Możesz nawet wybrać ich fakturę (gładka, z wypustkami). Dobra piłka gumowa do ćwiczeń w domu wpływa na wzmocnienie mięśni. zmniejsza dolegliwości bólowe odcinka lędźwiowego, a także fantastycznie sprawdza się podczas korygowania wad postawy. Młodzi rodzice, którzy mają piłkę do ćwiczeń w swoim domu, bardzo lubią na niej usypiać dziecko.

Trampolina do ćwiczeń

Trening na trampolinie w domu? Czemu nie! Nowoczesne trampoliny są niewielkich rozmiarów i mają składane nóżki, dzięki czemu bez problemu schowasz je po zakończonym treningu i nie będziesz martwić się ograniczeniem przestrzeni użytkowej w swoim domu. Trening na trampolinie do ćwiczeń w domu jest bardzo energiczny i różnorodny. Jest też przy okazji fantastyczną zabawą – pomaga urozmaicić rutynę treningową i zrzucić zbędne kilogramy.

Ćwiczenia na trampolinie domowej są treningiem kardio – wpływają na wydolność organizmu, poprawiają krążenie, przyspieszają proces spalania tkanki tłuszczowej. Możesz kupić trampoliny ze specjalnym uchwytem lub bez. Jumping fitness z wykorzystaniem dobrej trampoliny pozwala na spalenie niemal trzykrotnie wyższej liczby kalorii w ciągu godziny w porównaniu do tradycyjnego joggingu. Trening na trampolinie wzmacnia też więzadła krzyżowe, więzadła rzepki i ścięgna.

Drążek do podciągania

Rozporowy drążek do podciągania w zasadzie nie zajmuje wiele miejsca w domu, a jego montaż nie jest inwazyjny. Drążek do podciągania umożliwia trening pleców i rąk, niemniej możesz zaczepić o niego gumy treningowe i tym sposobem zwiększyć liczbę dostępnych ćwiczeń. Przy wyborze drążka do podciągania weź pod uwagę jego nośność. To bardzo ważne jeśli na drążku będą ćwiczyć również inni domownicy.

Zdecydowana większość drążków rozporowych dostępnych na rynku znosi obciążenie do 100 kilogramów, niemniej jeśli Twoja waga jest zbliżona do tego poziomu – zamiast drążka rozporowego zdecyduj się na taki przytwierdzony do futryny. W tym drugim przypadku montaż drążka będzie wymagał wywiercenia otworów na kołki, jednak drążek będzie bezpieczniejszy dla ćwiczącego — z pewnością nie spadnie pod wpływem dużego obciążenia.

Mata do jogi/ćwiczeń

Jaki sprzęt do ćwiczeń w domu będzie niezbędny? Nie zapomnij o macie treningowej! Pozwoli Ona na wygodne wykonywanie większości ćwiczeń w pozycji leżącej, ale również zabezpieczy podłogę w domu przed ewentualnym zniszczeniem i zarysowaniem. Odłożyć na nią hantelki lub ciężarki kettlebell bez obaw o zarysowanie parkietu.

Najlepsza i uniwersalna grubość maty do ćwiczeń w domu wynosi około 5-6 mm. Jeśli planujesz na macie ćwiczyć również jogę – lepiej wybrać cieńszą wersję. Z kolei jeżeli chcesz wykonywać na niej bardziej intensywne ćwiczenia – zdecyduj się na matę z grubszego i bardziej gęstego tworzywa.

Kółko do ćwiczeń, tzw. AB Wheel

Kółko do ćwiczeń, czyli tak zwane AB Wheel jest doskonałym pomysłem na zwiększenie wydajności ćwiczeń na mięśnie brzucha. Kółko do ćwiczeń ma bardzo prostą budowę. To drążek, który w centralnej części ma wbudowany okrąg. Czasami zdarzają się modele z dwoma kółkami, które mogą być lepszą propozycją dla osób początkujących, które mają problem z utrzymaniem równowagi.

Trening na kółku z powodzeniem wykonasz w domu. Ćwiczenia z jego udziałem polegają na przyciąganiu i odciąganiu kółka w uklęku. Należy zjechać z kółkiem prosto przed siebie i następnie siłą mięśni przyciągnąć ciało do pozycji wyjściowej. Specjaliści uważają, że jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów na ukształtowanie mięśni brzucha. Poza oddziaływaniem na mięśnie  brzucha trening z kółkiem do ćwiczeń kształtuje również mięśnie pleców, wzmacnia odcinek lędźwiowy kręgosłupa (doskonały sposób na redukcję dolegliwości bólowych) i wpływa pozytywnie na wzmocnienie mięśni rąk.

Zastanawiasz się jaki sprzęt do ćwiczeń w domu sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku? Jeśli dopiero planujesz złapać treningowego bakcyla — nie inwestuj w najdroższą z wymienionych propozycji. Polecamy rozpocząć od gum oporowych i wraz z osiągnięciem rutyny treningowej dokupować kolejne z wymienionych w naszym poradniku akcesoriów.

Dodaj komentarz